Macam ni ke perangai pendidik ?


Semalam aku kena present pasal PBL (Problem Based Learning) memang best laa. Sampai rasa macam nak berhenti ja. Kenapa? Sebab aku kena hentam,perli, ‘hina’ and macam-macam lagi la kalo aku explain pon xsempat nak bercerita main pointnya. Maybe bagi orang lain itu standard la as a student. Over betul minah nih. Tapi bagi aku tak! Aku rasa macam dihina je dengan gelak ketawa sindiran dari lecturer tu. Memang best la depa gelak kat aku tapi aku tak! Malu ok! Macam ni ke lecturer? Bukan nak bagi smangat kat student. My Encik cakap ‘Biar je la, orang tak reti jaga perasaan orang lain. Macam tu laa. Jangan la sampai berhenti. Abaikan je depa tu’. Ok. Tapi tak boleh laa! Malu kott! Hemphh!
Lepas kejadian semalam terus aku teringat ...



Minggu lepas aku pergi KL, abah bawak pergi tengok rumah dekat bangi, kemungkinan la nak beli rumah tu tapi ntah la sure ke tak. Sembang-sembang dengan owner rumah tu entah macam mana tah tertiba terbuka topik pasal lecturer. Abah cakap orang Melayu ni tak macam orang Cina. Orang Cina depa jaga kaum depa. Depa tak macam Melayu. Keja nak menindas kaum dan agama sendiri. Orang Cina nih depa bagi soalan past year turun temurun dekat junior-junior depa. Sebab apa? Sebab soalan tu junior depa bule study and soalan-soalan exam ni selalunya berulang-ulang. And, depa bule majukan junior depa supaya tak jadi macam orang Melayu nih. Merempit sana sini. Tak kerja. Melepak. Mengumpat. And macam-macam lagi. Ok sekarang baru aku faham. Then abah cakap la kat owner tu. Dia cakap macam tu bukan sebab apa. Dari pengalaman dia juga. Ada lecturer sebuah universiti dekat Malaysia nih lecturer dia suka push, paksa,dera student dan lain-lain lagi yang tak best tu. Kenapa ye dia buat macam tu? Sebab dulu dia kena macam tu tau. So mean, dia jadi lecturer sebab nak balas dendam. Haa. Abah cakap sebenarnya lecturer tu junior or clasmate or what i tak ingat yang i taw abah kenal sangat orang tu.

See.. Melayu. And tu la jadi kat aku. Kadang-kadang aku pun nak gak jadi lecturer. Kenapa? Sebab nak gak buat macam lecturer tu buat. Nak biar orang rasa apa aku rasa. Hahhahaa. .gelak jahat. Tapi kan, fikir-fikir balik, kalau aku buat, aku bukan balas dekat orang yang buat aku, tapi orang lain. So tak puas kalo nak balas dendam macam tu sebab orang yang buat aku tu tak rasa ape yang aku rasa time dia buat aku. Oh ini tidak adil! Kena balas kat cucu cicit dia lahh. Jahat kan aku. Ada aku kisah. Padan muka! Hahaa.

Tapi aku tak nak pun jadi lecturer. Aku baik ok. Lagi pun, aku tak reti mengajar orang lohh. And.. yang paling penting aku tak nak jawab kat akhirat kelak kenapa student aku xpandai, kenapa aku tak buat kerja betul-betul, kenapa bagi student aku duk tak faham-faham blaja. Kenapa itu. Kenapa ini. Oh tidak. Aku tak mahu cari pasal lahh.

Ps : orang kata, orang yang pendiam ni bahaya. Sekali dia buka mulut ayat pedas keluar. Pedah sampai terbakar telinga, menusuk kalbu, terngiang-ngiang. Overnya. Hehee. ^_^

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...